Рекомендації щодо викладання в школах навчальних предметів та інтегрованих курсів: лист МОН

  • Міністерство освіти і науки України оприлюднило інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024–2025 навчальному році.

    Ознайомитися з документом можна нижче або за посиланням.

    Рекомендації стосуються викладання в початкових класах, а також у 5–11-х класах із предметів (інтегрованих курсів) таких освітніх галузей:

    • мовно-літературної;
    • математичної;
    • природничої;
    • соціальної та здоровʼязбережувальної;
    • громадянської та історичної;
    • технологічної;
    • інформатичної;
    • мистецької;
    • фізичної культури.

    Додатково до документа також внесли рекомендації щодо викладання:

    • іноземних мов;
    • “Захисту України”.

    Крім того, документ містить докладне роз’яснення змін до Типової освітньої програми для 5–9-х класів.

    У МОН наголошують, що заклади освіти можуть збільшувати мінімальну кількість годин, визначену типовим навчальним планом на навчальний предмет / інтегрований курс. Докладніше про це можна дізнатися за лінком.

    Крім того, згідно з документом, учителі громадянської освіти, які викладають у 6-х і 7-х класах “НУШ”, можуть реалізувати цей освітній компонент у 2 способи:

    • інтегрувати громадянську освіту в курс історії України (у 6 класі в програму інтегрованого курсу історії; у 7 класі в програму курсу історії України), відобразивши це в навчальній програмі, яку затверджує педагогічна рада школи (питання громадянської освіти, які можна інтегрувати в курс історії України / інтегрований курс історії є в додатку 7.1 до рекомендацій);
    • упровадити курс громадянської освіти в другому семестрі, адже в Типовій освітній програмі рекомендують вивчати навчальні предмети та курси з навантаженням 0,5 години на тиждень упродовж одного семестру (докладнішу інформацію можна знайти в додатках 3 і 4 до рекомендацій; проєкт відповідної модельної навчальної програми наразі перебуває на стадії розроблення).

    У рекомендаціях до викладання навчальних предметів та інтегрованих курсів мовно-літературної освітньої галузі наголошують, що:

    • вивчення текстів напам’ять не є обовʼязковим;
    • немає жодних вимог робити записи про результати перевірки вивчення учнями творів напам’ять із подальшим виставленням оцінок у журналі;
    • індивідуальне оцінювання говоріння й читання рекомендують проводити в межах поточного оцінювання учнівства;
    • для індивідуального оцінювання говоріння й читання не потрібно відводити окремі уроки та визначати стовпець без дати на сторінці класного журналу.

    Згідно з рекомендаціями, у початковій освіті передбачили розширення соціокультурного компонента питаннями:

    • енергоефективності;
    • енергоетикету;
    • відповідального споживання, зокрема, у побуті.

    У документі також нагадали, що 22 травня 2024 року закінчився 5-річний перехідний період для чинного Українського правописуТому у 2024–2025 навчальному році школи мають обов’язково дотримуватися норм оновленої редакції.