Міністерство освіти і науки України оприлюднило інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024–2025 навчальному році.
Ознайомитися з документом можна нижче або за посиланням.
Рекомендації стосуються викладання в початкових класах, а також у 5–11-х класах із предметів (інтегрованих курсів) таких освітніх галузей:
- мовно-літературної;
- математичної;
- природничої;
- соціальної та здоровʼязбережувальної;
- громадянської та історичної;
- технологічної;
- інформатичної;
- мистецької;
- фізичної культури.
Додатково до документа також внесли рекомендації щодо викладання:
- іноземних мов;
- “Захисту України”.
Крім того, документ містить докладне роз’яснення змін до Типової освітньої програми для 5–9-х класів.
У МОН наголошують, що заклади освіти можуть збільшувати мінімальну кількість годин, визначену типовим навчальним планом на навчальний предмет / інтегрований курс. Докладніше про це можна дізнатися за лінком.
Крім того, згідно з документом, учителі громадянської освіти, які викладають у 6-х і 7-х класах “НУШ”, можуть реалізувати цей освітній компонент у 2 способи:
- інтегрувати громадянську освіту в курс історії України (у 6 класі в програму інтегрованого курсу історії; у 7 класі в програму курсу історії України), відобразивши це в навчальній програмі, яку затверджує педагогічна рада школи (питання громадянської освіти, які можна інтегрувати в курс історії України / інтегрований курс історії є в додатку 7.1 до рекомендацій);
- упровадити курс громадянської освіти в другому семестрі, адже в Типовій освітній програмі рекомендують вивчати навчальні предмети та курси з навантаженням 0,5 години на тиждень упродовж одного семестру (докладнішу інформацію можна знайти в додатках 3 і 4 до рекомендацій; проєкт відповідної модельної навчальної програми наразі перебуває на стадії розроблення).
У рекомендаціях до викладання навчальних предметів та інтегрованих курсів мовно-літературної освітньої галузі наголошують, що:
- вивчення текстів напам’ять не є обовʼязковим;
- немає жодних вимог робити записи про результати перевірки вивчення учнями творів напам’ять із подальшим виставленням оцінок у журналі;
- індивідуальне оцінювання говоріння й читання рекомендують проводити в межах поточного оцінювання учнівства;
- для індивідуального оцінювання говоріння й читання не потрібно відводити окремі уроки та визначати стовпець без дати на сторінці класного журналу.
Згідно з рекомендаціями, у початковій освіті передбачили розширення соціокультурного компонента питаннями:
- енергоефективності;
- енергоетикету;
- відповідального споживання, зокрема, у побуті.
У документі також нагадали, що 22 травня 2024 року закінчився 5-річний перехідний період для чинного Українського правопису. Тому у 2024–2025 навчальному році школи мають обов’язково дотримуватися норм оновленої редакції.