Для учнів 10–11-х класів розробили проєкт модельної навчальної програми “Захист України”. Після експертизи оновлена програма має отримати гриф “Рекомендовано” та відповідний наказ до затвердження від Міністерства освіти і науки України.
Ознайомитися з повним текстом документа можна нижче або за посиланням.
Як розповіли в МОН, оновлений проєкт програми “Захист України” відображає реалії та виклики, з якими нині стикається наша держава.
Зокрема, її особливостями є:
- відсутність поділу за статтю під час вивчення дисципліни та рівні можливості для здобуття навичок;
- охоплення актуальних тем: від сучасних технологій до інформаційної безпеки;
- надання переваги розвитку практичних навичок: орієнтуванню на місцевості, управлінню дронами, розвідці на основі відкритих джерел, наданню домедичної допомоги й іншим;
- увага до питань цивільного захисту та планування майбутнього.
Раніше ми також публікували велике інтерв’ю з міністром освіти і науки України Оксеном Лісовим та народною депутаткою й співавторкою оновленої програми Інною Совсун, де вони розповіли про основні зміни в курсі “Захист України”. Матеріал доступний за лінком.
Так, у програмі для 10 класу передбачені 6 модулів:
- “Основи національної безпеки й оборони”;
- “Основи управління та планування”;
- “Озброєння та військова техніка. Стрілецька підготовка”;
- “Основи дій, комунікації та взаємодій у бою”;
- “Орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація”;
- “Домедична допомога в умовах бою”.
В 11 класі учні та учениці також вивчатимуть 6 модулів:
- “Військові технології та їх розвиток”;
- “Стрілецька підготовка, основи для дій та взаємодії в бою”;
- “Інформаційна війна”;
- “Домедична допомога в умовах бою”;
- “Цивільне населення в кризових умовах”;
- “Планую майбутнє: моя роль в обороні України”.
У МОН розповіли, що ключовий акцент проєкту програми полягає в практичній підготовці школярів і школярок. Адже кожен модуль передбачає засвоєння й відпрацювання конкретних навичок. Крім того, наповнення кожного розділу сформували на основі консультацій і обговорень з освітянами, експертами у сфері оборони та десятками організацій, серед яких:
- Victory Drones;
- ГО “Військова школа “Боривітер””;
- БФ “Солом’янські котики”;
- Всеукраїнська рада реанімації;
- OSINT-агенція “Molfar” та іншими.
“Війна та військо – це не абстрактні сутності десь там на іншій планеті. Це реальність, У якій, на жаль, ми всі живемо. Як зрозуміти цю реальність, яке твоє місце в ній на індивідуальному рівні, на рівні міста чи села та на рівні держави, а також, що ти маєш і можеш зробити як громадянин чи громадянка для власної та національної безпеки – з цими питаннями працюватимуть на уроках “Захисту України”, – пояснила народна депутатка й співавторка проєкту оновленої програми Інна Совсун.
Вона також розповіла, що в програмі виокремили тему ролі захисників і захисниць у суспільстві. Це, на думку Інни Совсун, дасть змогу не лише традиційно прищепити підлітками повагу до воїнів “у форматі вітання на 14 жовтня чи 6 грудня”, але й донести, що все українське суспільство має адаптуватися до потреб військових і ветеранів, забезпечити підтримку, повагу та вдячність не словами, а діями.
Ще одним пріоритетом оновленої програми, за словами Совсун, є дати школярам і школяркам уявлення, що таке сучасна війна.
“Військове лідерство та ухвалення рішень на основі підходів НАТО, а не радянської армії, роди та види озброєнь, роль дронів і зв’язку, медицина на полі бою, інформаційна війна – ці теми допоможуть учням і ученицям зрозуміти, що саме відбувається під час оборони країни, які цінності, знання та навички для цього необхідні”, – додала вона.
Нагадаємо, що уроки “Захисту України” для учнів 10–11-х класів проводитимуть раз на місяць упродовж цілого дня.
Для навчання школярів і школярок створять спеціально обладнані осередки, де учні зможуть практикувати набуті знання. Про те, які обладнання й матеріали закуплять для освітніх центрів читайте за лінком.
Крім того, для старшокласників проводитимуть обов’язкові
- навчально-польові збори;
- тренінгові заняття.
Проєкт оновленої програми також передбачає можливе проведення навчальних екскурсій, ігор, створення проєктів тощо.