Які компетентності шкільного вчителя педагоги пропонують додати, прибрати або об’єднати: результати опитування

  • Кожна компетентність, яка включена в професійний стандарт вчителя, на думку освітян, потребує додаткового розширення опису. Особливо це стосується інклюзивної компетентності, яка наразі є найбільш незрозумілою для педагогів.

    Про це йдеться у звіті за результатами дослідження про застосування професійного стандарту вчителя в закладах загальної середньої освіти, яке в жовтні 2023 року провели Український інститут розвитку освіти спільно з Міністерством освіти і науки та Державною службою якості освіти України.

    Ознайомитися з повним текстом звіту можна нижче або за посиланням.

    Професійні стандарти визначають очікувані норми та критерії професійної діяльності для певних груп. Не винятком є й професійні стандарти вчителів закладів загальної середньої освіти, які регламентуються Законом України “Про освіту” та наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства №2736 від 24 грудня 2020 року.

    Як зазначили в УІРО, мета онлайн-опитування полягала у вивченні розуміння вчителями змісту, вимог і можливостей застосування професійного стандарту під час роботи. Крім того, з моменту його затвердження минуло три роки, а тому стандарт потребує оновлення з урахуванням потреб фахівців, які безпосередньо його використовують.

    Загалом, у дослідженні взяли участь 7 639 освітян:

    • педагогічні працівники (92,4%);
    • керівники ЗЗСО (5,8%);
    • фахівці центрів ПРПП (1,8%).

    Крім анкети, опитування містило запитання відкритого типу, де освітянам пропонували написати, які загальні компетентності необхідно додати до професійного стандарту, прибрати з нього або розширити їхній опис.

    За результатами дослідження:

    • 58% респондентів не вбачають потреби в додаванні компетентностей;
    • 5% вважають за потрібне додати соціальну компетентність;
    • 4% хотіли б додати компетентності в галузі ІКТ, культурну та громадянську.

    Також педагоги пропонували враховувати патріотичну, професійну, фінансову, релігійну (духовну), економічну та екологічну компетентності.

    За даними дослідження, 0,5% респондентів також запропонували об’єднати деякі компетентності, проте вони не вказували, які саме.

    Крім того, серед варіантів, які вчителі пропонували вилучити з професійного стандарту були:

    • підприємницька компетентність – 31,5%;
    • соціальна – 24,7%;
    • лідерська – 24,6%;
    • громадянська – 20,2%;
    • культурна – 12%.

    Фахівці УІРО вважають, що педагоги пропонують вилучити з професійного стандарту названі вище компетентності, оскільки “мають труднощі з розумінням їх сутності чи/або особливостями застосування під час виконання трудових функцій”.

    Переважна більшість опитаних педагогів також зазначила, що опис професійних компетентностей, які визначені в професійному стандарті, потребує розширення. Однак у відкритих відповідях вони часто вказували ті варіанти, які до цього пропонували виключити, що підтверджує попередній висновок експертів УІРО. Лише 5,8% відсотків учителів наголосили на тому, що в цьому немає потреби.