Методичні матеріали, навчальні програми та інструменти для роботи з текстом: стартував “Національний проєкт з навчання письма: пишемо есе”

  • ГО “Смарт освіта” запустила “Національний проєкт: пишемо есе”. Зокрема, фахівці проєкту розробили унікальні методичні матеріали для вчителів української мови й літератури, які стали базою для навчальних програм. Крім того, у межах “Пишемо есе” будуть проведені спеціальні курси для шкіл і університетів.

    Ознайомитися з платформою та доступними матеріалами всі охочі можуть за посиланням.

    У проєкті взяли участь методисти, викладачі педагогічних вишів та ІППО. Зокрема, запуск “Пишемо есе” відбувався в 3 етапи:

    • спочатку фахівці пройшли навчання від українських експертів;
    • другим етапом стало навчання від американських фахівців із National Writing Project: тренери навчили учасників використовувати певні методики та інструменти в навчанні письма для конкретних цілей, давати конструктивний зворотний зв’язок і обирати вид есе до відповідної педагогічної цілі;
    • на третьому етапі підготовлені тренери під супроводом та з підтримкою експертів проєкту розробили програми з розвитку навичок письма, зокрема есе, для педагогічних вишів-учасників проєкту, а також підготували навчальні матеріали для освітян про те, як навчати написання різних видів есе у школі.

    Освітні програми, які були створені на основі розроблених матеріалів, зможуть, зокрема, використовувати тренери з ІППО для підготовки вчителів у своїх регіонах.

    Серед експертів, які долучилися до запуску проєкту:

    • Ольга Брюховецька – викладачка кафедри культурології НаУКМА (спеціалізація – наукове письмо);
    • Марія Титаренко – викладачка Школи журналістики і комунікацій УКУ, членкиня PEN Ukraine (спеціалізація – есеїстика і творчопи);
    • Ігор Хворостяний –генеральний директор директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України;
    • Таня Стус – українська письменниця та літературознавиця, авторка книжок для дітей та підлітків, засновниця й керівниця “Барабуки”.

    Крім того, у написанні художніх текстів для учнів 5-11 класів взяли участь сучасні українські поети й прозаїки.

    Усі напрацювання в межах проєкту втілені в методичному посібнику для вчителів “Як навчати писати різні види есеїв у школі”, який містить теоретичний блок і 9 навчальних модулів. Ця добірка методичних і практичних інструментів допоможе педагогам інтегрувати в планування спеціально розроблені вправи з розвитку навички письма. Крім того, у кожному модулі є запитання для рефлексії, а також вказані необхідні матеріали, ресурси й корисні посилання для уроків.

    Наразі на сторінці проєкту розміщені матеріали до двох модулів:

    • “Регулярне письмо”;
    • “Мета текстів і різновиди есе”.

    Надалі нові розробки виходитимуть щотижня.

    Перший та другий модулі ознайомлять освітян з інструкціями використання методик письма для учнів і учениць різних вікових груп. Ці матеріали призначені для уроків української мови та літератури, однак можуть бути інтегровані до будь-якої предметної дисципліни, адже розвивають критичне та креативне мислення. Крім того, методичні розробки є зручними для інтеграції в різні теми та гнучкі для використання на будь-якому етапі уроку.

    У першому модулі освітяни знайдуть вичерпні ресурси та інструменти для розвитку навичок регулярного письма в школярів і школярок. А методичні матеріали, які включені до другого модуля, глибоко аналізують структуру й особливості різновидів есе: види текстів, аналіз мети автора тощо.

    Розділи також містять презентації, що допоможуть учням краще засвоїти й закріпити отримані знання, а також зроблять процес навчання більш доступним і зрозумілим. Для педагогів і школярів також доступні робочі зошити із завданнями та вправами.

    Завдяки співпраці із сучасними дитячими письменниками тренери проєкту також підготували художні тексти та окремий методичний інструмент “Як працювати із художніми текстами”. Крім того, для освітян доступна окрема “публіцистична” збірка, де педагоги знайдуть мультитексти, які за допомогою аргументів розкривають одну із декількох запропонованих тем. Ці тексти є частиною методичних посібників, тому вчителі можуть використовувати їх як за призначенням, так і на власний розсуд. Щоправда, фахівці рекомендують використовувати їх у супроводі із розробленими методичними рекомендаціями.

    Як зазначають автори проєкту, нові тексти будуть опубліковані на сайті з новими модулями посібника.