МОН презентувало навчально-методичний посібник “Як говорити про російсько-українську війну в школі”

  • Про сучасну російсько-українську війну слід говорити на історичних прикладах, адже це дасть можливість дітям і підліткам простежити чіткий зв’язок між минулим і сьогоденням. Про це йдеться в посібнику “Як говорити про російсько-українську війну в школі. Уроки стійкості, боротьби та перемог”, який Міністерство освіти і науки України презентувало сьогодні, 5 лютого 2024 року.

    У МОН також поділилися основними тезами, які містить видання для освітян і батьків школярів.

    Ознайомитися з повним текстом порадника та завантажити його всі охочі можуть за посиланням.

    Війна має неабиякий вплив на українських громадян. Однак, на відміну від дорослих, які сформували навички стресостійкості та свободи самовизначення, у дітей цих навичок немає. Саме тому, як зазначають у МОН, важливо допомогти їм сформувати цілісну картину подій, які відбуваються навколо.

    “Уроки, подані в цьому посібнику, покликані допомогти учнівству формувати активну громадянську позицію, навчати розрізняти факти й фейки та не піддаватися маніпуляціям і ворожій пропаганді”, – зазначили в МОН.

    Педагоги можуть використовувати посібник під час підготовки до виховної чи класної години, уроків із громадянської освіти, історії, української мови та літератури тощо. Однак, у МОН наголошують, що порадник не є нормативно-регуляторним документом і не передбачає обов’язкового виконання.

    Загалом, видання містить 3 розділи:

    • “Навіщо” – чому важливо говорити про війну в школі;
    • “Що” – на чому варто акцентувати під час розмов;
    • “Як” – як донести потрібну інформацію через конкретні вправи й техніки.

    Також у посібнику є лінки на додаткові матеріали, серед яких статті, книги, навчальні відео тощо.

    У розділі “Навіщо” експерти наголошують, що протягом останніх дев’яти років росія веде війну проти України, зокрема, й інформаційну, поширюючи свої фейки та пропаганду в усьому світі. Саме тому, щоб запобігти дезінформації, дорослим і дітям необхідно дбати про безпеку в інфопросторі й опанувати навички медіаграмотності.

    Розділ “Що” містить докладний аналіз того, які теми варто першочергово обговорити з дітьми та підлітками, а також роз’яснення, чому український наратив має будуватися як на особистих історіях учасників війни, так і на історії держави загалом. Тут чителі знайдуть:

    • достовірну інформацію про війну росії проти України;
    • історичні факти на противагу російським маніпуляціям;
    • інформацію про перемоги й виклики України в сучасній війні.

    У цій частині автори також наголошують, що дорослим необхідно вживати коректні терміни під час обговорення війни, та пояснили, як гібридна війна трансформувалася в повномасштабне вторгнення.

    Розділ “ЯК” містить конкретні вправи й техніки, які допоможуть освітянам розповісти школярам про російсько-українську війну та не травмувати їх. Зокрема, педагоги зможуть поговорити з учнями про сучасні події, зосередившись на тому, як діти їх переживають.

    У МОН зазначили, що посібник створили з урахуванням матеріалів і фактів, які визнані міжнародною спільнотою, а також із урахуванням особливостей дитячої психіки та світосприйняття.