Міністерство освіти і науки опублікувало документ про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів та інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023-2024 навчальному році.
Ознайомиться з текстом можна нижче або за посиланням.
У документі зазначили, що в новому навчальному році пріоритетними напрямами освітньої діяльності є:
- продовження реформи загальної середньої освіти відповідно до Концепції “Нова українська школа”;
- впровадження в 6 класах нового Державного стандарту базової середньої освіти;
- подолання втрат у навчанні, зумовлених карантинами та військовою агресією росії;
- посилення національно-патріотичного виховання, формування громадянської позиції, розвиток навичок інформаційної гігієни під час війни;
- просвіта з питань особистої безпеки;
- психологічна підтримка всіх учасників освітнього процесу.
Відповідно до навчального плану заклад освіти може здійснювати вибір модельних навчальних програм з-поміж тих, яким надано гриф “Рекомендовано МОН” (програми розміщені на сайтах Міністерства освіти і науки та Інституту модернізації змісту освіти).
Керівників закладів освіти просять звернути увагу, що згідно зі статтею 11 Закону України “Про повну загальну середню освіту” педагоги не можуть змінювати модельні навчальні програми в середині циклу, зокрема при переході учнів з 5 до 6 класу.
Водночас, для класів, які розпочинають навчання на адаптаційному циклі повної загальної середньої освіти у 2023 році (і в подальших роках), можуть бути обрані модельні навчальні програми інших авторів.
Модельні навчальні програми на рівні закладу освіти мають бути конкретизовані. У них педагоги можуть на власний розсуд зазначити кількість навчальних годин. Також учитель може розробити власну навчальну програму предмета або інтегрованого курсу (у тому числі білінгвальних курсів) на основі обраної модельної програми. При цьому педагоги можуть внести до 20% змін у пропонований зміст навчального предмета або інтегрованого курсу.
У МОН зазначили, що календарно-тематичне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел. Його формат, обсяг, структура, зміст і оформлення визначає педагог, адже законодавством не передбачене встановлення універсальних стандартів таких документів.
Учителям рекомендують у календарно-тематичному плануванні передбачити достатню кількість навчального часу для повторення та проведення діагностування результатів навчання за попередній рік. Матеріали для проведення моніторингу та повторення доступні на платформі Всеукраїнської школи онлайн. Про те, як користуватися інструментами діагностування “Нова українська школа” розповідала раніше.
З метою подолання освітніх втрат у закладах позашкільної освіти можуть бути створені гуртки, у яких діти будуть навчатися за коригувальними програмами (експрес-курсами) з навчальних предметів/інтегрованих курсів. З цією метою можна використовувати літні табори.
Керівників закладів освіти просять звернути увагу, що відповідно до Закону України “Про внесення змін до статті 51 Закону України “Про повну загальну середню освіту” щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у питанні надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу” не менше 10% загальної кількості академічних годин для підвищення кваліфікації вчителя протягом п’яти років, яка оплачується за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, обов’язково повинні бути спрямовані на вдосконалення навичок надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу.