Чому дошкільнятам потрібно викладати математику та як робити це правильно?

  • Як найкраще підготувати дитину до школи? Які знання та навички їй будуть корисними, щоб вона могла якнайшвидше адаптуватися до навчальної програми? Ці питання обговорюють батьки, педагоги та вчені по всьому світу. Матеріал підготовлений вчителями школи Mathema.

    Як правило, у програмі дошкільної освіти основний акцент роблять на вивчення літер та прочитанні слів, і водночас помилково приділяють мало уваги розвитку математичного мислення.

    Так, команда психологів на чолі з професором Грегом Дунканом у своєму дослідженні «Готовність до школи та пізніші досягнення» вказує, що раннє освоєння математичних навичок напряму впливає на успішність дитини у навчанні. Чим більше математичних занять буде засвоєно у дошкільному віці, тим легше буде у школі.

    Дункан пояснює: «Математика в школі важлива, тому що діти, які добре справляються з математикою в ранньому віці, як правило, дуже добре навчаються у школі. А у дорослішому віці знання математики допомагає бути ціннішим працівником на ринку праці».

    Крім успіхів у навчанні, математика є основою для таких важливих навичок, як критичне мислення та логіка.

    Водночас професор математики Стенфордського університету Джо Боалер наголошує, що до викладання математики для дошкільнят потрібно підходити правильно, інакше це не принесе ніякого результату. Наприклад, якщо ваша дитина просто вивчить числа від 1 до 10 —  цього буде недостатньо, адже перш за все потрібно закласти основи для розвитку логічного мислення.

    Професорка університету Чикаго Сьюзен Левін пояснює: «Діти можуть рано почати лічити до від 1 до 10, і батьки цим здивовані та вражені. Але це лічба без сенсу. Коли ви скажете “дай мені 3 рибини”, вони дадуть вам жменю».

    Про те, як закласти дитині основи математичних знань, ми поговоримо у наступних розділах.

    Основні навички

    Вчені університету Конкордія у Портленді кажуть про три основні математичні навички, які корисно засвоїти дошкільнятам.

    Відчуття чисел. Це перший крок до математики для дошкільнят. Він включає зокрема вміння рахувати у прямому та зворотному порядках, розуміння взаємозв’язку між числами.

    Лічба предметів. Ця навичка допомагає дітям з раннього віку будувати взаємозв’язки між числами та реальним світом. Числа можна вивчати на прикладі предметів, картинок чи людей.

    Додавання та віднімання. Додавання та віднімання — це більш просунуті навички, які слід засвоїти після перших двох, перелічених вище. Основи додавання та віднімання можна пояснювати на прикладі звичайних повсякденних справ.

    Вроджені здібності

    Якщо вам здається, що вищеперелічені навички можуть бути не під силу дошкільнятам, ви помиляєтесь. Вчені наголошують, що додавати та віднімати люди можуть з народження.

    Так, у дослідженні Аризонського університету 6-місячним немовлятам показували одну ляльку. Коли діти дивилися на неї, ляльку закривали ширмою, а потім кількість ляльок змінювали. У тих випадках, коли ляльок ставало менше або більше, ніж було, немовлята дивилися довше, адже очікували побачити іншу кількість ляльок, тобто помічали зміни у кількості.

    Одним зі способів ефективно розвинути ці вроджені математичні здібності дитини — навчити їх рахувати те, що є знайомим. Для практики, наприклад, почніть з двох іграшкових динозаврів. Додайте ще одного і скажіть «три», потім додайте ще одного і скажіть «чотири». Це допомагає дітям пов’язати назви чисел із кількістю предметів.

    Також дітям подобається організовувати предмети у групи чи категорії. Попросіть дитину розсортувати свої іграшки, наприклад, на великі та маленькі. Такі дії — основа кількох важливих ранніх математичних навичок: вони можуть порівнювати групи (великі та маленькі) та рахувати кількість (дві великі, шість маленьких).

    Національна асоціація освіти дітей молодшого віку зазначає, що дошкільнята виробляють навички наукового дослідження саме коли сортують, порівнюють, описують і впорядковують речі за характеристиками, такими як розмір, колір тощо.

    Як полегшити навчання?

    Доктор Дебора Стайпек зі Стенфордського університету пропонує кілька підходів для вивчення математики у дошкільному віці.

    Ритмічні візерунки

    Дошкільнятам подобається розглядати ритмічні візерунки, тому це чудовий спосіб познайомити їх з математикою. Розпізнавання та створення шаблонів допомагає дітям навчитися прогнозувати, розуміти, що буде далі, встановлювати логічні зв’язки та міркувати.

    Наприклад, під час прогулянки парком ви можете заохочувати свою дитину рухатися ритмічно: ходити навшпиньки, стрибати, а потім бігати по колу. Дитина може повторювати такий набір дій, поки не втомиться. При цьому розвивається навичка запам’ятовування шаблонів.

    Ви можете також знайти візерунки, що повторюються, на дитячому одязі чи в кімнаті (смужки, лінії чи крапки). Розкажіть про них дитині, використовуючи числа.

    Дивовижні виміри

    Дітей по праву зачаровує варіативність розмірів. Вони захоплюються великою кількістю птахів, висотою будівель чи шириною автобуса. Дуглас Клементс та Джулі Сарама у своїй книзі «Навчання та викладання математики на початковому етапі» наголошують, що це захоплення можна і потрібно використовувати батькам і педагогам. Навчіть дитину порівнювати різні розміри, такі як ріст і довжина рук, висота будівлі та дерев. Це допомагає розвинути базове розуміння вимірів.

    «Ми постійно використовуємо довжини в повсякденному житті. Вимірювання може допомогти у розвитку інших навичок, включаючи мислення та логіку. Крім того, за своєю природою виміри пов’язують дві важливі області математики у ранньому віці: геометрію та числа», — кажуть автори книги.

    Форма та простір

    Запропонуйте дітям обговорити форми, які вони бачать. Попросіть їх знайти трикутні, квадратні та круглі предмети, а потім порівняти їх, пояснити відмінності.

    Знайомство дошкільнят з геометричними фігурами допомагає розвинути навичку, яку називають візуальною грамотністю. Вчені Клементс і Сарама в ході одного з досліджень виявили, що діти, які вивчали форми та просторові навички, також продемонстрували помітно кращі результати в математиці та навіть підвищили свої показники IQ.

    Клементс закликає батьків і вчителів вчити дітей тому, що він називає «мовою простору», а саме таким словам і поняттям як «попереду», «позаду», «зверху», «знизу», «над», «під», «останній», «перший», «наступний», «всередині», «глибокого», «неглибоко» тощо.

    Наприклад, коли ви читаєте дитині книжку з картинками, вказуйте на розташування предметів на малюнках. Скажімо, «дерево розташоване за машиною», а «дах у формі трикутника».

    Математичні ігри

    Найкращий спосіб для батьків «математизувати» своїх дітей — це використовувати цікаву математику для дошкільнят у повсякденному житті: або у вигляді ігор, або як веселі способи розв’язання завдань.

    Наприклад, за словами професорки Стенфордського університету Дебори Стайпек, настільна гра «Змії та сходи» відмінно підходить, щоб вивчати числа, а кидання кубиків — додаванню: thinkfun.com.

    Натхнення

    Можливо, найважливіша річ, які будь-які батьки та вчителі можуть зробити для засвоєння перших математичних здібностей дошкільнят — це переконати дитину, що у неї все вийде. Коли діти позитивно ставляться до навчання і відчувають, що можуть досягти успіху, у них більше шансів це зробити.

    Матеріал підготовлений вчителями школи Mathema.