Як підготуватися до онлайн-уроку.
Онлайн-формат спілкування та освітнього процесу став нашою реальністю. Хтось легко на нього перейшов, а комусь це дається складно з різних причин.
Перевірте, як ви підписані.
Якщо ви реєструєтеся на онлайн-платформі, де проходитиме ваша зустріч, вказуйте своє справжнє ім’я та прізвище.
Переконайтеся у справності гаджетів і наявності інтернету
Важко спілкуватися онлайн, якщо є технічні несправності. Тому насамперед переконайтеся, що ваші гаджети в робочому стані, а інтернет працює без перебоїв.
Протестуйте зв’язок заздалегідь, перевірте звук, відео та можливість демонстрації екрана.
Технічні труднощі
Обов’язково передбачте можливі технічні труднощі у ваших відеосеансах. Найчастіше такі проблеми виникають не у вас, а у ваших учнів. Як правило, ви наважуєтеся на відеоконференції, якщо у вас все в порядку. Заздалегідь перевірте можливості відеоспілкування. Наприклад, використовуйте два комп’ютера або попрацюйте з кимось зі своїх колег, щоб перевірити перспективу учнів, як вони побачать те, що ви їм пропонуєте. Перевірте також умови роботи в режимі комп’ютер-планшет, комп’ютер-смартфон, перш ніж приступити до онлайн-спілкування з вашим класом. Коли ви протестуєте себе в ролі учня, ви можете заздалегідь врахувати, що необхідно спростити, або побачите, які проблеми можуть виникнути у школярів і що необхідно для оперативного усунення неполадок.
Подбайте про візуальний ряд
Якщо ви збираєтеся використовувати інструменти для організації відеоконференцій та подання інтерактивних уроків, інструкцій, як можна частіше і довше використовуйте веб-камеру. Так, ваші учні можуть відійти від своїх комп’ютерів, поки ви проводите свій онлайн-урок, але вони менше будуть нудьгувати, якщо принаймні будуть бачити ваше обличчя, а не тільки режим демонстрації екрану, який ви використовуєте.
Спілкування
Не забувайте, що ваші живі уроки з організацією діалогу, з великою кількістю невеликих питань, з роботою мікрогруп не підійдуть в умовах відеоконференції. У такому онлайн-середовищі ви не маєте переваги живого спілкування «очі в очі». Регламент спілкування повинен бути жорстким і обмеженим невеликою кількістю ваших запитань. Питання повинні бути лаконічними. Одні можуть бути спрямовані на те, щоб переконатися в присутності ваших учнів, інші – на отримання зворотного зв’язку на поставлене вами навчальне завдання чи проблему. Але це питання-завдання повинно бути максимально коротким. І відповідей від учнів ви повинні чекати не розмитих, а коротких за часом.
Заохочуйте учнів ставити запитання. Виділіть їм для цього спеціальний час. Наприклад, оголосіть, що робите 5-10-ти хвилинну паузу , під час якої учні могли б записати своє запитання в чаті або в невеликому відео зверненні.
Оберіть місце і фон
Знайдіть зручне й тихе місце, де ніщо не відволікатиме вас від уроку. Сторонній шум чи розмови заважатимуть говорити або слухати учням. Пам’ятайте про мікрофон. Вмикайте його коли хочете щось сказати або коли відбувається активний діалог. Зайвий шум під час зустрічі, джерелом якого є ви й ваше оточення, нікому не потрібен.
Фон вашого робочого місця важливий, адже на нього учасники зустрічі дивитимуться всю розмову. Відкорегуйте світло у приміщенні. Упевніться, що довкола вас охайно та немає предметів, які відволікатимуть інших. Не обов’язково щось вигадувати — достатньо звичайної кімнати з однотонними шпалерами, робочим столом чи домашньою бібліотекою. Головне, щоб позаду не було провокаційних плакатів, картин, скульптур тощо. Ваші захоплення, переконання й погляди надзвичайно важливі, але їх варто розмежовувати з роботою.
Підберіть одяг
До онлайн-уроків варто готуватися так, як готувалися б до зустрічі в закладі. Звісно, в домашніх умовах можна відмовитися від краваток і ділових костюмів чи суконь, бо таке вбрання видаватиметься неприродним. Замість них можна одягати футболки, светри чи джемпери. Уникайте яскравого та строкатого одягу. Оптимальні кольори: білий, сірий, зелений, блакитний.
Не варто забувати і про той одяг, якого не видно в камеру.
Зважайте на тривалість онлайн-уроку
При використанні технічних засобів навчання безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж навчального заняття повинна бути:
для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин;
для учнів 2 – 4 класів – не більше 15 хвилин;
для учнів 5 – 7 класів – не більше 20 хвилин;
для учнів 8 – 9 класів – 20 – 25 хвилин;
для учнів 10 – 11(12) класів на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин.
при здвоєних навчальних заняттях для учнів 10 – 11(12) класів – не більше 25 – 30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15 – 20 хвилин на другому навчальному занятті.