Понад 90% українських підлітків переконані, що активну громадянську позицію та культуру миру формує саме освіта — через знання прав людини та спільні дії. Такі висновки оприлюднив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий, представляючи результати міжнародного опитування під час V Summit of First Ladies and Gentlemen, ініційованого першою леді Оленою Зеленською.
Опитування охопило підлітків 15–17 років у 14 країнах — по 200 респондентів у кожній (усього 2 800 опитаних). Результати дослідження презентували й обговорили під час міністерського діалогу за участю освітніх лідерів Данії, Австрії, Естонії, Польщі, Латвії й Литви; дискусію модерував директор з питань освіти та навичок OECD Андреас Шляйхер.
Ключові висновки від українських школярів:
-
- 44% вже беруть участь у волонтерських чи суспільно корисних проєктах;
- 79% вважають, що школа має бути осередком національно-патіотичного виховання;
- головні навички для майбутнього — комунікація (48%) та робота в команді (44%), що вказує на важливість очної взаємодії;
- серед цінностей: креативне мислення (40%), уважність та відповідальність (38%), емоційна стабільність і вміння працювати в команді (32%), мотивація та самосвідомість (31%);
- від учителя підлітки найбільше очікують справедливого ставлення (32%) та підтримки й поваги (31%);
- у часи війни найціннішими рисами педагога назвали уміння підтримати (58%) і розуміння життєвих обставин (56%);
- 31% учнів відчувають тривогу чи страх під час навчання й потребують особливої психологічної підтримки — саме цей запит Україна винесла на саміт;
- для формування культури миру підлітки вважають ключовими: розвиток емпатії, толерантності та поваги до різних думок (37%), навчання мирного розв’язання конфліктів (37%) і знання прав людини (34%).
Дослідження провели Центр соціальних змін і поведінкової економіки спільно з Deloitte, за участю OECD, а також за підтримки МОН України, KSE і ініціативи Education Cannot Wait.
За словами міністра Лісового, результати дають чіткі орієнтири: вчителі бачать потребу у справедливості, повазі й психологічній підтримці; батьки — у безпечному середовищі для дитини; управлінці — у пріоритетних інвестиціях у комунікацію, командну роботу, креативність та ментальне здоров’я; міжнародні партнери отримують прохання зробити психологічну підтримку учнів одним із пріоритетів глобальної освітньої допомоги.