Основні тези “Методичних рекомендацій” для початкової школи (2025/2026 навчальний рік)

  • Основні тези “Методичних рекомендацій” для початкової школи (2025/2026 навчальний рік)

    1. Освітній процес у 1–4 класах базується на Державному стандарті початкової освіти з урахуванням реформ НУШ та особливостей воєнного стану.

    2. Для навчання можна використовувати лише офіційно схвалену навчальну літературу з грифами МОН України.

    3. З 2025 року підручники мають обов’язковий електронний додаток.

    4. Використання додаткових посібників можливе тільки з урахуванням санітарних норм та згодою батьків.

    5. Календарно-тематичне планування вчителі можуть розробляти самостійно, з урахуванням індивідуальних потреб класу.

    6. Завдання для самостійної роботи не обов’язкові для 1-2 класу, для 2 класу можливі індивідуальні, не більше 45 хвилин на день, до 1 години у 3-5 класах.

    7. Для подолання освітніх втрат рекомендується використовувати інтерактивні гейміфіковані програми, відео та онлайн-завдання.

    8. Пріоритетом є розвиток енергетичної культури через екологічну компетентність. Рекомендується впроваджувати у навчання активності, які формують навички ощадливого використання ресурсів.

    9. Важливе значення має психологічний супровід учнів, створення безпечного та комфортного освітнього середовища.

    10. Психологічна стійкість, підтримка та розвиток соціально-емоційних навичок — пріоритетні завдання.

    11. Оцінювання у початковій школі — це орієнтир для розвитку, а не відбір; важливо залучати батьків до обговорення навчальних досягнень дітей.

    Про читання

    Читання є важливою частиною навчання в початковій школі, що допомагає дітям розвивати мовлення, уяву та розуміння інформації. Для кращої читацької активності використовуються різні ресурси, зокрема онлайн-платформи та бібліотеки. Читання допомагає дітям здобувати знання і розвивати навички, необхідні для подальшого навчання.

    Про комунікативний розвиток

    В початковій школі важливо формувати вміння висловлювати власну думку, слухати інших і розуміти інформацію. Розвиток комунікативної компетентності поєднується з розвитком критичного мислення і соціально-емоційних навичок. Уроки та  активності сприяють розвитку умінь співпраці, конструктивного спілкування і формуванню громадянської позиції.

    Про домашні завдання 

    У 1–2 класах не рекомендуються завдання для самопідготовки,  у 3–5 класах – до 1 год. У 2 класі можна  індивідуальні завдання за вибором, обсягом до 45 хв на добу. Чітка інструкція – знайомі дії. Можна робота  з довідниками, спостереження, інтерв’ювання тощо. Уточнювати терміни виконання (до уроку, тиждень, два),

    максимальний – два тижні. Можна використовувати електронні ресурси, але діти мають бути навчені самостійно ними користуватися.

    Про оцінювання: 

    Оцінювання учнів 1–4 класів має здійснюватися за Методичними рекомендаціями МОН від 13.07.2021 № 813 та порадами з Додатку 2 листа МОН від 19.08.2022 № 1/9530-22. Це рекомендації, заклади можуть розробити власну систему оцінювання, дотримуючись засад НУШ. Види робіт і форми оцінювання можуть змінюватися педагогами і затверджуватися на педрадах. Система оцінювання деталізується в освітній програмі та Положенні про якість освіти.

    Корисні лінки

    ✔ Методичні рекомендації МОН №813 від 13.07.2021

    ✔ Лист МОН №1/9530-22 від 19.08.2022

    ✔ Наказ МОН №1480 від 30.11.2020

    ✔ Закон України «Про освіту»

    Про освітні втрати 

    Учителям рекомендують використовувати спеціальні методичні рекомендації та онлайн-ресурси (Educaplay, Wordwall, Matific),  компетентнісний підхід,  діагностичний підходу, що включає оцінку не лише знань, а й особистісних якостей, мотивації і психологічного клімату.

    Корисні лінки

    ✔ Методичні рекомендації МОН (лист від 19.08.2022 № 1/9530-22, додаток 2)

    ✔ Educaplay: https://educaplay.com

    ✔ Wordwall: https://wordwall.net

    ✔Matific: https://www.matific.com

    ✔ Звіт Державної служби якості освіти: https://surl.lu/sgczsz

    ✔ Методичні посібники Академії педагогічних наук України і Інституту педагогіки НАПН України

    Згадані ресурси:

    ✔ Перелік грифованої навчальної літератури на вебсайті Міністерства освіти і науки України:

    https://surl.lt/jdtxwh

    ✔ Каталог грифованої навчальної літератури на вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»:

    https://surl.li/bqsrea

    ✔ Каталог грифованої навчальної літератури на вебсайті ДНУ «Український інститут розвитку освіти»:

    https://surl.li/xxvcuy

    ✔ Особливості організації навчальної взаємодії учнів/учениць з об’єктами шкільного освітнього середовища:

    http://surl.li/ekikl

    ✔ Дидактичні моделі організаційних форм компетентнісно орієнтованого навчання:

    https://cutt.ly/eynEePM

    ✔ Особливості формування у молодших школярів навичок конструктивного спілкування:

    http://surl.li/ekhrp

    ✔ Практичні рекомендації щодо формування емоційного інтелекту в учнів/учениць початкової школи:

    http://surl.li/fmepg

    ✔ Добірки дитячої літератури від української асоціації працівників бібліотек для дітей (сайт Національної бібліотеки України для дітей):

    https://aw.ubi.org.ua/#parents

    ✔ Онлайн-платформа для дітей і підлітків Storiya:

    ✔ Результати міжнародного дослідження соціально-емоційних навичок ДоСЕН:

    https://dosen.edcamp.ua/rezultaty

    Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у ЗЗСО у 2022/2023 н.р.:

    (додаток 2 до листа МОН від 19.08.2022 № 1/9530-22) —

    ✔ Просвітницька робота з батьками:

    http://surl.li/geapz

    згадування мобільного застосунку «Вивчаю — не чекаю» як ресурсу для подолання освітніх втрат