З 2024 року всі підручники, які видає держава, спочатку проходять апробацію в школах. У першій апробації взяли участь понад 2 тисячі вчителів із 538 закладів освіти. 87% педагогів переконані, що ця процедура поліпшує якість підручників.
Що таке апробація і навіщо вона потрібна?
Апробація — це обов’язкове тестування підручників у закладах освіти перед їхнім масовим друком за державні кошти. Згідно із Законом України «Про освіту» з 1 січня 2024 року цю процедуру мають проходити всі підручники, які видають коштом державного бюджету.
Завдяки апробації зʼявилася можливість перевірити матеріали у сотнях закладів освіти, внести потрібні зміни, після чого друкувати для всієї країни. Процедура передбачає два етапи: учителі використовують підручники в освітньому процесі та діляться враженнями й рекомендаціями з авторами, а учні виконують діагностувальні роботи для перевірки ефективності видань.
Як проходила перша апробація?
У 2024/2025 навчальному році апробацію проводили з 2 вересня до 1 січня. Пріоритетом стали підручники для 8 пілотного класу.
Ключові цифри першого року:
-
- 130 заявок від авторів і видавництв;
- 124 підручники, що вже мали гриф, пройшли апробацію;
- 2 254 педагогічні працівники взяли участь в апробації;
- 538 закладів освіти по всій Україні.
Участь в апробації добровільна, але враховується під час атестації вчителів, що стало додатковою мотивацією.
Результати та відгуки учасників
За результатами опитування було отримано зворотний зв’язок від ключових учасників апробації: видавців (41 респондент), керівників закладів освіти (147 респондентів) та вчителів (715 респондентів).
89% учителів надали позитивну оцінку апробованому підручнику і заявили про готовність обрати його під час конкурсного добору.
Для 45% вчителів участь в апробації стала реальною можливістю поліпшити якість підручників. Зокрема 34% педагогів відзначили важливість апробації для упровадження реформи НУШ, а решта — прагнули зробити внесок у розвиток освіти.
Оцінювання ефективності процедури
-
- 87% учителів переконані, що апробація поліпшує якість підручників та освітнього процесу загалом. 89% педагогів і 90% керівників шкіл вважають запропоновану модель апробації ефективним способом залучення практиків до створення підручників.
- 93% видавців зазначають, що апробація потрібна насамперед для підвищення якості підручників (74%) та залучення досвідчених учителів до їхнього створення (73%).
- 91% учителів упевнені, що їхні пропозиції щодо поліпшення апробованого ними підручника будуть враховані.
Український інститут розвитку освіти цьогоріч реалізував такі заходи на основі результатів першого року упровадження апробації:
-
- Запропоновано зміни щодо вдосконалення нормативно-правових актів, які регулюють апробацію.
- Розроблено програму навчання для педагогів — учасників в апробації підручників.
- Оновлено інструктивно-методичні рекомендації.
- Удосконалено технічні можливості платформи для проведення апробації.
Результати першого року апробації підручників демонструють готовність педагогічної спільноти долучатися до цього процесу та підтверджують його позитивний вплив на створення підручників.