Нове Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП в ЗДО: огляд важливих аспектів

  • Із 01.09.2025 набуває чинності Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту, затверджене наказом МОН від 09.12.2024 №1713 (зі змінами, внесеними згідно з наказом МОН від 27.12.2024 № 1798). Тож у цій статті ми підготували огляд ключових аспектів, які визначають алгоритм взаємодії між педагогами, фахівцями та батьками, а також підходи до планування та реалізації індивідуальної програми розвитку дитини.

    Загальні положення

    Положення визначає принципи, завдання, основні підходи до формування та порядок функціонування команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП (далі – Команда супроводу) у закладі дошкільної освіти.

    У Положенні терміни вживаються у такому значенні:

    • адаптація змісту освітньої програми (далі – адаптація) – зміна методів і засобів навчання з урахуванням індивідуальних потреб дитини з ООП без зміни програмового змісту, загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання;

    • модифікація змісту освітньої програми (далі – модифікація) – зміна програмового змісту (шляхом спрощення, виключення, об’єднання тощо) з урахуванням особливих освітніх потреб дітей із зміною загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання;

    • оцінка потреби дитини в наданні підтримки — визначення потреби дитини в наданні їй додаткової підтримки під час освітнього процесу.

    Основні завдання Команди супроводу

    Пріоритетними напрямами роботи Команди супроводу є:

    • збір інформації про особливості розвитку, інтереси, труднощі, освітні потреби та можливості дитини з ООП на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку (далі – ІПР);

    • оцінка та визначення потреби в наданні дитині підтримки І рівня або надання рекомендацій батькам звернутися до ІРЦ для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи;

    • розроблення ІПР для кожної дитини з ООП відповідно до рекомендацій фахівців ІРЦ, моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;

    • визначення напрямів надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) з урахуванням висновку ІРЦ (за наявності) та забезпечення надання цих послуг;

    • реалізація ІПР та корекційно-розвиткового складника освітньої програми під час освітнього процесу;

    • надання методичної підтримки педагогічним працівникам ЗДО з організації інклюзивного навчання;

    • створення сприятливого освітнього середовища для соціальної інтеграції дитини з ООП;

    • проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;

    • здійснення інформаційно-просвітницької роботи в ЗДО серед учасників освітнього процесу з метою недопущення дискримінації та порушення прав дітей з ООП, формування дружнього та неупередженого ставлення до них.

    Склад Команди супроводу

    Персональний склад Команди супроводу визначається з урахуванням індивідуальних потреб дитини з ООП та затверджується наказом керівника закладу дошкільної освіти.

    До складу Команди супроводу входять учасники, які виконують такі основні функції:

    1) Директор/вихователь-методист:

    • формує склад та організовує роботу Команди супроводу, здійснює контроль за виконанням завдань її членами;

    • залучає фахівців (консультантів) ІРЦ та (за потреби) інших спеціалістів (залучених медичних працівників, спеціалістів системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо) до роботи Команди супроводу;

    • залучає фахівців до надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з ООП;

    • призначає відповідальну особу за координацію розроблення ІПР, розробляє її спільно з іншими членами Команди,

    • відповідає за реалізацію та забезпечує контроль за станом її виконання;

    • визначає уповноважену особу за внесення інформації до системи автоматизації роботи ІРЦ;

    • залучає батьків дитини з ООП до розроблення і погодження ІПР;

    • контролює якість надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП;

    • залучає ресурси ЗДО для забезпечення І рівня підтримки для дітей, які цього потребують;

    • здійснює інші заходи, направлені на забезпечення освіти дітей з ООП.

    2) Вихователі, які безпосередньо працюють з дитиною з ООП:

    • забезпечують спостереження за дитиною під час освітнього процесу та проводять оцінку її розвитку з метою визначення потреби в наданні підтримки І рівня та подальшого розроблення ІПР або надання інших рекомендацій;

    • здійснюють адаптацію освітнього середовища, адаптацію та/або модифікацію освітніх програм відповідно до потреб та можливостей дитини з ООП;

    • розробляють та реалізовують спільно з іншими членами Команди супроводу ІПР;

    • забезпечують освітній процес дитини з ООП з урахуванням особливостей її розвитку та ІПР;

    • інформують членів Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини, її сильні сторони та потреби, результати виконання нею освітньої програми;

    • визначають спільно з іншими педагогічними працівниками рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;

    • створюють належний мікроклімат у дитячому колективі та сприяють соціалізації дитини з ООП;

    • забезпечують психологічну підтримку дитини з ООП;

    • надають інформацію батькам дитини з ООП про результати виконання нею індивідуальної освітньої програми.

    3) Практичний психолог:

    • забезпечує спостереження за дитиною під час освітнього процесу та проводить оцінку її розвитку з метою визначення потреби в наданні підтримки І рівня та подальшого розроблення ІПР або надання інших рекомендацій;

    • здійснює цілеспрямоване вивчення та моніторинг розвитку і психологічного стану дитини з ООП;

    • бере участь у розробленні ІПР;

    • здійснює психологічний супровід дитини з ООП;

    • надає рекомендації, консультації та методичну допомогу педагогічним працівникам щодо організації освітнього процесу дитини з ООП;

    • здійснює заходи щодо забезпечення комфортного освітнього середовища та сприятливого психологічного клімату;

    • надає психологічну допомогу дітям з ООП та вихователям, іншим фахівцям, які працюють з ними;

    • забезпечує консультування та психологічну підтримку батьків дитини з ООП.

    4) Соціальний педагог:

    • бере участь у розробленні ІПР;

    • виявляє соціальні проблеми, які потребують негайного вирішення, за потреби надає рекомендації щодо звернення до відповідних фахівців;

    • вивчає соціальні умови розвитку дитини з ООП;

    • сприяє соціалізації дитини з ООП, її адаптації у новому дитячому колективі;

    • інформує батьків дитини з ООП про мережу закладів позашкільної освіти, сприяє її залученню до участі в гуртках, секціях з урахуванням її потреб та можливостей;

    • надає рекомендації учасникам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату та подолання особистісних і міжособистісних конфліктів.

    5) Педагогічних працівників, які здобули вищу освіту за спеціальністю «Спеціальна освіта» (далі — учителі спеціальної освіти):

    • забезпечують спостереження за дитиною з ООП під час освітнього процесу та проводять оцінку її розвитку з метою визначення потреби в наданні підтримки І рівня та подальшого розроблення ІПР або надання інших рекомендацій (цю функцію виконують лише вчителі спеціальної освіти, які входять до штатного розпису ЗДО);

    • надають рекомендації педагогічним працівникам щодо особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових цілей, технологій для досягнення кінцевих цілей, визначених в ІПР (цю функцію виконують лише вчителі спеціальної освіти, які входять до штатного розпису ЗДО);

    • надають інформацію членам Команди супроводу про особливості психофізичного розвитку, сильні сторони, можливості та освітні потреби дитини з ООП;

    • беруть участь у розробленні та реалізації ІПР;

    • здійснюють моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку дитини відповідно до ІПР;

    • здійснюють консультативну роботу з батьками дитини з ООП;

    • надають рекомендації щодо універсального дизайну та розумного пристосування освітнього середовища.

    6) Асистент вихователя:

    • взаємодіє з вихователем під час освітнього процесу;

    • забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу для дитини з ООП шляхом адаптації освітнього середовища, адаптації або модифікації навчальних матеріалів та підготовку індивідуальних завдань відповідно до індивідуальних особливостей розвитку;

    • бере участь в організації освітнього процесу дитини з ООП, забезпечує її включення до дитячого колективу, надає їй допомогу у виконанні завдань та залучає її до різних видів освітньої діяльності;

    • забезпечує комфортне сприймання освітнього матеріалу всіма вихованцями групи, зокрема дитиною з ООП;

    • здійснює спостереження за дитиною з ООП з метою вивчення її індивідуальних особливостей та інформує членів Команди супроводу про результати;

    • бере участь у розробленні ІПР;

    • надає допомогу всім вихованцям групи для забезпечення якісного здобуття ними дошкільної освіти та створення комфортного психологічного клімату в дитячому колективі;

    • здійснює оцінку спільно з вихователем рівня досягнення поставлених цілей, передбачених ІПР;

    • надає інформацію батькам дитини з ООП щодо здобуття нею дошкільної освіти.

    7) Фахівець (консультант) інклюзивно-ресурсного центру:

    • інформує заклад освіти щодо категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів) та рівнів підтримки дитини з ООП під час забезпечення інклюзивного навчання;

    • надає інформацію членам Команди супроводу про особливості психофізичного розвитку, сильні сторони, можливості та потреби дитини з ООП;

    • надає рекомендації щодо розроблення, виконання та коригування ІПР і особливостей забезпечення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), змісту, форм та методів роботи відповідно до потенційних можливостей дитини з ООП;

    • надає консультації щодо забезпечення адаптації чи модифікації освітньої програми;

    • здійснює системний кваліфікований супровід дитини з ООП;

    • надає рекомендації щодо універсального дизайну та створення розумного пристосування освітнього середовища;

    • надає консультативну, психологічну допомогу батькам дитини з ООП у формуванні позитивної мотивації щодо навчання, розвитку та виховання дитини.

    8) Батьки дитини з особливими освітніми потребами:

    • надають інформацію про дитину (особливості психофізичного розвитку, сильні сторони, спосіб навчання, успіхи, труднощі під час виконання завдань тощо);

    • беруть участь у розробленні та реалізації ІПР;

    • створюють умови для навчання, виховання та розвитку дитини з ООП.

    9) Асистент дитини з особливими освітніми потребами:

    • надає підтримку та допомогу дитині з ООП під час освітнього процесу в пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні, орієнтації у просторі;

    • здійснює спостереження за станом здоров’я дитини та надає допомогу медичному працівникові під час проведення необхідних процедур (за потреби);

    • надає допомогу дитині з ООП під час різних видів діяльності;

    • інформує членів Команди супроводу про потреби дитини з ООП;

    • невідкладно інформує членів Команди супроводу про факт булінгу, свідком якого він був особисто або дізнався від інших осіб, вживає невідкладних заходів для припинення цькування.

    10) Медичний працівник закладу освіти:

    • інформує членів Команди супроводу про стан здоров’я та психофізичні особливості розвитку дитини з ООП (за згодою її батьків).

    11) Представник команди раннього втручання, який безпосередньо працював з дитиною з особливими освітніми потребами та її сім’єю під час надання послуги раннього втручання (за наявності):

    • інформує членів Команди супроводу про послугу раннього втручання, яку отримала родина;

    • надає інформацію про динаміку та актуальний рівень розвитку, сильні сторони, можливості та труднощі дитини з ООП з точки зору активності та участі в щоденній діяльності;

    • готує рекомендації щодо створення необхідних умов для подальшого розвитку дитини з ООП та її адаптації в умовах ЗДО;

    • бере участь у розробленні ІПР, у створенні та адаптації розвиваючого середовища відповідно до індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;

    • обговорює з членами Команди супроводу та бере участь в адаптації приміщень закладу освіти відповідно до індивідуальних потреб дитини з ООП.

    12) Запрошені медичні працівники, в тому числі клінічний психолог, лікар-психіатр дитячий.

    13) Спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей.

    14) Інші особи, включення яких було ініційовано батьками дитини з ООП згідно з відповідною заявою за умови аргументації такої потреби та/або надання підтвердження їх кваліфікації тощо.

    Робота членів Команди супроводу здійснюється в межах їх основного робочого часу.

    Організація роботи Команди супроводу

    Для дитини, яка потребує постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі та не має висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, за заявою одного з законних представників керівник ЗДО створює Команду супроводу. У заяві батьки вказують:

    • причину потреби постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі;

    • кандидатури осіб, які можуть бути включені до Команди супроводу, з аргументацією такої потреби та/або підтвердженням відповідної кваліфікації залучених фахівців  (за бажанням).

    З метою визначення потреби в постійній чи тимчасовій підтримці в освітньому процесі Команда супроводу в строк від 2-х тижнів до місяця здійснює:

    • спостереження за дитиною;

    • вивчення психофізичного стану дитини;

    • консультації з батьками дитини та особами, які були запрошені до роботи Команди супроводу;

    • оцінку потреби дитини в наданні підтримки.

    За результатами спостереження, вивчення психофізичного стану дитини та оцінки її потреби в наданні підтримки Команда супроводу приймає рішення про:

    • надання дитині підтримки І рівня відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти. На підставі цього рішення, зафіксованого у протоколі, розробляється індивідуальна програма розвитку;

    • надання рекомендацій батькам звернутися до ІРЦ з метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини;

    • відсутність підстав для надання дитині підтримки І рівня в ЗДО.

    Для дитини з ООП, яка має висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, з моменту її зарахування до інклюзивної/спеціальної групи ЗДО керівник закладу в обов’язковому порядку затверджує наказом персональний склад Команди супроводу та створює умови для її діяльності.

    Команда супроводу в строк від 2-х тижнів до місяця здійснює:

    • аналіз висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи;

    • спостереження за дитиною з ООП;

    • вивчення психофізичного стану дитини з ООП з метою подальшого розроблення ІПР;

    • консультації з батьками дитини з ООП та особами, які були запрошені до роботи Команди супроводу;

    • консультації з іншими фахівцями, зокрема спеціальних закладів освіти (за потреби);

    • аналіз індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) та інших документів, наданих батьками дитини з ООП;

    • розроблення індивідуальної програми розвитку.

    З урахуванням динаміки розвитку дитини Команда супроводу спільно з фахівцем ІРЦ та за погодженням із її батьками може прийняти рішення про зміну рівня підтримки (виключно в межах суміжного рівня) протягом навчального року. Це рішення фіксується в протоколі засідання Команди супроводу, підписується всіма її членами та завантажується до системи автоматизації роботи ІРЦ.

    Порядок розроблення Командою супроводу індивідуальної програми розвитку

    З метою індивідуалізації освітнього процесу для дитини з особливими освітніми потребами Командою супроводу розробляється індивідуальна програма розвитку. Цей документ:

    • складається на навчальний рік за формою, визначеною законодавством (за потреби за рішенням Команди супроводу — на літній період);

    • підписується всіма членами Команди супроводу та одним із батьків дитини з ООП;

    • затверджується керівником ЗДО;

    • зберігається в ЗДО не менше ніж три роки;

    • обліковується у системі автоматизації роботи ІРЦ;

     •переглядається тричі на навчальний рік (за потреби частіше).

    Команда супроводу визначає способи адаптації (за необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП.

    Порядок функціонування Команди супроводу

    Однією з організаційних форм діяльності Команди супроводу є засідання її членів, які проводяться не менше трьох разів протягом навчального року в режимі онлайн та/або у змішаному очно-дистанційному форматі. За потреби кожен член Команди супроводу може ініціювати проведення позачергового засідання.

    Головою засідання Команди супроводу є директор або вихователь-методист, а секретар обирається з числа педагогічних працівників закладу дошкільної освіти.

    Рішення засідання Команди супроводу приймаються за результатами колегіального обговорення шляхом відкритого голосування (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального складу). Воно оформляється протоколом, який веде секретар засідання та підписується головою і всіма членами засідання.

    Протоколи засідання зберігаються в ЗДО не менше п’яти років.

    Джерело: