Доступна дошкільна освіта – питання розвитку дітей, економіки та можливості працювати для жінок, – заступниця міністра освіти і науки Анастасія Коновалова

  • Під час виступу на на конференції “First Steps Forward” 13 травня у Києві заступниця міністра освіти і науки Анастасія Коновалова окреслила проблеми та можливі рішення у сфері дошкільної освіти. Медіа “Нова українська школа” пропонує ознайомитися з основними тезами виступу пані Коновалової.

    1. Чому необхідно інвестувати в дошкілля?

      • Це питання розвитку дітей, економіки та можливості працювати для жінок, які мають маленьких дітей.
      • Маємо розуміти, у що саме ми інвестуємо, яка відправна точка та що треба змінювати.

    2. Поточна ситуація в українській дошкільній освіті

      • 25% дошкільнят не мають доступу до очного навчання (320 тис. дітей), зокрема через війну, відсутність укриттів, зменшення громад.
      • 86% дітей із прифронтових територій мають затримки в соціально-емоційному розвитку.
      • Середня зарплата вихователя — 160 євро/міс. Систему по суті фінансують самі працівники, працюючи як волонтери.

    3. Демографічний виклик

      • Дітей дошкільного віку стає менше, але нерівномірно: у містах — черги до садків, у селах — закриття закладів дошкільної освіти.
      • Система не гнучка і не пристосована до таких змін.

    П’ять стратегічних цілей реформи дошкільної освіти

    1. Гнучка мережа закладів освіти

      • Урізноманітнення форм дошкільної освіти: родинні садки, мінісадки, мобільні групи, ясла.
      • 15 додаткових годин для працюючих батьків — у вигляді ваучера.

    2. Оптимізація і перерозподіл ресурсів

      • Фінансування дітей, а не будівель: реалізація принципу: “гроші ходять за дитиною”
      • Пріоритет – не новому будівництву, а інвестиції в якість послуг.

    3. Інклюзія

      • Субвенція на інклюзію є, але неефективна.
      • Інклюзивно-ресурсні центри: ї чимало, але вони мають різну якість роботи та їх діяльність не координована.
      • Пріоритет – цифрова аналітика й зворотний зв’язок із батьками.

    4. Якість освіти

      • Потрібен новий стандарт дошкільної освіти — простий, зрозумілий, науково обґрунтований.
      • Зменшення паперової роботи через цифровізацію.
      • Підвищення зарплат через ефективне використання коштів.
      • Прискорене навчання нових вихователів: ми не можемо чекати 4-5 років, бо діти зростають.

    5. Дані і прозора аналітика

      • Без якісних даних неможливо оцінити успішність реформи.
      • Треба використовувати систему АІКОМ 2 для реєстрації дітей та моніторингу послуг.

    Додатково: робота з батьками та суспільством

      • 68% батьків уже сприймають дошкілля як освітній сервіс.
      • Необхідна роз’яснювальна кампанія: якість — це не метри, а педагоги.

    Підсумок

      • Реформа дошкілля — це про майбутнє країни, людський капітал, рівність і ефективність.
      • Міністерство освіти запрошує до партнерства, критики та конкретних пропозицій.