Як оцінювати навчальні досягнення учнів з іноземних мов у класах НУШ: практичні поради

  • За Державним стандартом базової середньої освіти, оцінювання з іноземних мов у класах НУШ базується на 3-х групах загальних результатів:

     ✔️ сприйняття усної інформації та письмових текстів іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування;

     ✔️ взаємодія з іншими особами в усній і письмовій формі та в режимі реального часу через засоби іноземної мови;

     ✔️ надання інформації, висловлювання думок, почуттів та ставлення іноземною мовою.

    📌 Ці групи узгоджені зі Свідоцтвом досягнень, відповідають модельним навчальним програмам і забезпечують комплексний підхід до оцінювання учнів. Про це йдеться в листі-роз’ясненні, який МОН надіслало закладам післядипломної педагогічної освіти та обласним департаментам освіти.

    🔍 Види комунікативної мовленнєвої діяльності в оцінюванні

    Характеристики груп результатів і критерії оцінювання охоплюють 4 види комунікативної мовленнєвої діяльності:

     ✔️ аудіювання – сприйняття усної інформації;

     ✔️ говоріння – усна взаємодія та висловлення думок;

     ✔️ читання – розуміння письмових текстів;

     ✔️ письмо – письмове спілкування та висловлення.

    Саме тому у Свідоцтві досягнень кожен вид виділений окремо. Цей підхід дає змогу об’єктивно оцінювати успішність учнівства в кожному аспекті вивчення мови.

    Семестрове оцінювання: два варіанти

    Варіант 1

    ✅ Оцінювання відбувається наприкінці семестру за всіма видами комунікативної мовленнєвої діяльності (охоплюють усі групи результатів стандарту).

    ✅ Поточні оцінки мають формувальний характер, тому їх не враховують під час виставлення семестрової оцінки.

    ✅ Семестрову оцінку виставляють окремо за 4 видами комунікативної мовленнєвої діяльності.

    Варіант 2

    ✅ Як і в попередньому варіанті, семестрову оцінку виставляють за 4 видами комунікативної мовленнєвої діяльності (охоплюють усі групи результатів стандарту).

    ✅ За необхідності враховують тематичне оцінювання.

    ✅ Поточне оцінювання не враховують.

    ✅ Якщо запланована комплексна підсумкова робота за семестр, у колонці журналу ставлять дату проведення такої роботи і прописують ті види робіт, які оцінювали, під цією ж датою.

    ✅ Якщо проводять окремі підсумкові роботи для кожного виду комунікативної мовленнєвої діяльності, і такі роботи розраховані лише на частину уроку, то дату проведення контролю не вказують, а записують в окремій колонці без дати.

    👉 Контекст

    Нагадаємо, що наказ Міністерства освіти і науки №1093 від 2 серпня 2024 року затвердив рекомендації щодо оновленого формату оцінювання результатів навчання учнів 5–9-х класів.

    Основна новація полягає в тому, що тепер оцінюють не лише знання учнів, а і їхні навички, вміння, розвиток за групами результатів (у кожній з освітніх галузей їх три або чотири).

    Утім, наприкінці грудня 2024 року понад 25 тисяч педагогів України підписали петицію щодо скасування відповідного наказу МОН.

    У відповіді на неї в міністерстві наголосили, що проводили апробацію нової системи й не отримали зауважень від педагогів пілотних шкіл.

    📚 Докладніше про те, скільки поточних оцінок на семестр потрібно виставити в журнал, чи треба на кожну оцінку позначати групу результатів та багато іншого, читайте в нашому матеріалі за посиланням – https://cutt.ly/1ri4e62M