Шкільна програма vs вільний вибір: що насправді цікавить дітей у читанні

  • Твори, що входять до шкільної програми, не викликають у дітей великого ентузіазму. Лише 33% опитаних учнів і учениць вказали, що їм вони дуже / скоріше подобаються. Водночас 35% вважають такі книжки не цікавими.

    Про це йдеться в дослідженні, яке у вересні 2024 року провела агенція Info Sapiens на замовлення Українського інституту книги.

    Ознайомитися зі звітом за результатами опитування всі охочі можуть за посиланням.

    Раніше ми публікували докладний матеріал, у якому учні й учениці розповіли, що їм подобається і не подобається в програмах із літератури. Він доступний за лінком.

    Згідно з даними аналітиків, позакласне читання демонструє трохи кращі результати:

    • 12% дітей оцінили його як “дуже приємне” заняття;
    • 31% – як “скоріше приємне”;
    • 26% залишилися нейтральними;
    • 27% негативно ставляться до книжок позакласного читання.

    Тобто варіанти, запропоновані в позакласному читанні, все ж мають більше шансів зацікавити молодь, ніж шкільна програма, але й вони не завжди повністю відповідають інтересам дітей.

    Найбільше школярів і школярок захоплює читання книжок, які вони можуть вибирати самостійно:

    • 46% респондентів вказали, що їм дуже подобається читати такі книжки;
    • 27% вважають це “скоріше приємним” заняттям;
    • 4% відповіли, що їм “дуже не подобається” обирати книжки самостійно.

    Більшість респондентів серед дітей (80%) віддають перевагу друкованим книгам, хоча цей показник знизився порівняно з 2023 роком (84%). Електронні книги читають 22% опитаних, що на 5% менше, ніж торік (27%). Водночас слухання аудіокниг також втратило популярність – 11% у 2024 році проти 14% у 2023.

    Згідно з даними опитування, друковані книги для читання діти здебільшого отримують від дорослих. Так, 58% школярів вказали, що видання їм купують батьки або інші дорослі, проте цей показник знизився порівняно з 2023 роком (63%).

    Шкільні бібліотеки також залишаються важливим джерелом доступу до книг: 40% респондентів у 2024 році брали їх саме там.

    Інші популярні джерела:

    • домашні книжкові шафи – 30%;
    • подарунки – 28%;
    • самостійне придбання книг – 24%;
    • використання публічних бібліотек – 22%;
    • позичання книг у друзів – 19%.

    Крім того, в Україні продовжується тенденція до врахування думки дитини при купівлі книжок, так на 11% (з 21% до 32%) зросла частка покупок на прохання, а на 4% зменшилась кількість родин, де батьки самостійно вирішують, яку книгу купити доньці / сину.