Читацька грамотність українських школярів і школярок: чому “просідає” і як цьому зарадити

  • Результати PISA-2022 неабияк схвилювали спільноту батьків та освітян: виявляється, українські підлітки мають серйозне відставання в рівні читацької грамотності від своїх однолітків, зокрема з країн Організації економічного співробітництва та розвитку. Ідеться про 2,5 роки навчання. Але тут, звісно, мова не про те, що діти не читають: просів саме рівень читацької грамотності, тобто вміння аналізувати текст, відділяти факти від суджень, шукати й інтерпретувати інформацію, працювати з таблицями, інфографіками тощо.

    Як розвивати читацьку грамотність у школярів і школярок, чи може книжка конкурувати з гаджетами й за яких умов, якими є ролі батьків та вчителів у вихованні активних читачів і читачок та хто, зрештою, відповідальний за розвиток читацької грамотності в школі?

    На ці та інші питання відповів Василь Терещенко – заступник директорки Українського центру оцінювання якості освіти, кандидат філологічних наук, співавтор Державних стандартів базової й профільної середньої освіти, модельних навчальних програм інтегрованого мовно-літературного курсу “Українська мова, українська й зарубіжна література”, співавтор національного звіту з PISA 2018-го і 2022 років.

    Василь Терещенко став гостем сьомого епізоду четвертого сезону подкасту “Дофамін для освіти” від ГО “Смарт освіта”.

    У цьому матеріалі ви дізнаєтеся:

    • про падіння читацької грамотності як загальносвітовий тренд на фоні пандемії ковіду й диджиталізації всіх сфер життя;
    • про роль учителів і “спонукального підходу” у формуванні читацьких компетентностей;
    • про те, які підходи до формування читацької грамотності є ефективними, зокрема, про проблему доступності паперової книги, співпрацю вчителів та бібліотек, читацькі клуби;
    • про те, як колоніальна травма досі впливає на формування програм із літератури й гальмує ефективний розвиток читацької грамотності в учнівства;
    • про зв’язок між соціальною проблематикою та креативним мисленням;
    • про “підводні каміння” в читанні публіцистичних текстів у школі й шляхи подолання цієї проблеми.

    Детальніше за покликанням:https://nus.org.ua/articles/chytatska-gramotnist-ukrayinskyh-shkolyariv-i-shkolyarok-chomu-prosidaye-i-yak-tsomu-zaradyty/